Folkets hus och parker vill göra 140 biografer nötfria

För två veckor sedan skickade Nötallergikernas vänner en uppmaning till fyra biografkedjor i Sverige om att skippa nötterna. Det skulle göra det möjligt även för personer med luftburen nöt- och jordnötsallergi att titta på film utan att riskera livet.

Nu meddelar en av landets biografjättar, Folkets hus och parker, att de kommer att uppmana sina 140 biografer att sluta sälja nötter.

— Vi kommer att uppmana dem att se över sitt sortiment med tanke på att det finns nötallergiker. Vi kommer att skicka uppmaningen i ett veckobrev någon av de kommande veckorna, säger Gunno Sandahl, chef för film- och liveavdelningen på Folkets hus och parker.

”Ökad tillgänglighet för alla ligger i vårt intresse”

Folkets hus och parker är en folkrörelse som består av runt 600 medlemsföreningar. I organisationen finns 140 fristående biografer. Rörelsen själv hävdar att den sett till antalet biosäten är störst i landet.

Beslutet om nötfrihet fattar varje biograf själv, men enligt Gunno Sandahl ligger anpassningen till personer med luftburen nöt- och jordnötsallergi i samma anda som andra satsningar i organisationen.

— Jag tror att vi måste göra den här förändringen. Inte bara på det här området, utan vi pratar om ökad tillgänglighet i stort, det är ett projekt som har pågått under flera år. Nu börjar vi till exempel närma oss en teknisk lösning som är enkel och smart för personer med synnedsättning. Ökad tillgänglighet för alla ligger i vårt intresse, säger Gunno Sandahl.

SF tänker på nötallergiker — genom att sälja nötter

En annan biokedja som fick uppmaningen från Nötallergikernas vänner är SF, som svarade med ett standardiserat svar från kundtjänst.

I korthet går svaret ut på att kedjan tar hänsyn till jordnötsallergiker genom att enbart servera M-kulor med jordnötter (!). Hänsynen till övriga nötallergiker består i att inte sälja nötter i lösvikt, men väl i färdigförpackade påsar och i choklad (!).

I ett kompletterande mejl från kundtjänst svarade SF att kedjan för tillfället ser över (enbart) M-kulornas och schweizernötchokladens framtid. Och att det går bra att höra av sig till den enskilda biografen före besök om man har luftburen allergi.

Företagets vd Maria Skoglund och informationsansvarige Thomas Runfors, som också fick uppmaningen, har inte svarat alls på uppmaningen från de nästan 700 medlemmarna i Nötallergikernas vänner.

Ingen konkurrensfördel

Gunno Sandahl tror inte att SF:s mer utestängande publikpolicy spelar någon roll för Folkets hus och parkers del.

— Vi spelar på så olika arenor, så vi är inga riktiga konkurrenter på det sättet. Det är inte heller särskilt vanligt att vi finns i samma städer, säger han.

Upp till varje biograf att profilera sig

Sedan tidigare finns det en rad biografer som gör sitt yttersta för att underlätta för personer med luftburen nöt- och jordnötsallergi. I Folkets hus och parker-kedjan kan nämnas Röda kvarn i Helsingborg. I SF-kedjan kan biografen i Helsingborg nämnas.

Gunno Sandahl säger att det är upp till var och en biograf i kedjan om de vill profilera sig som allergivänliga biografer.

— Vi får väl se vad vi får för reaktioner på det hela och hur långt man vill gå. Till en början får biograferna själva avgöra om de vill annonsera om det. Vi har infört Fairtrade och ekologiskt godis. Det är möjligt att man kan se att man fortsätter profilera sin biograf på olika sätt, säger han.

Inget svar från Svenska bio, Eurostar eller Svenska filminstitutet

Uppmaningen skickades även till Svenska bio:s vd och till Eurostar. De har inte svarat alls.

Inte heller Svenska filminstitutets vd Anna Serner eller någon av de två biografansvariga personer på institutet som fick uppmaningen har svarat.

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är markerade med *.